#1295
veerle
Lid

Allemaal,

de kost om naar Wolfach te rijden is echt niet zo hoog…

Bedragen die hierboven staan zijn totaal uit verband gerukt en ik veronderstel dat NIEMAND in de harmonie geld moet verdienen via de vereniging (in tegenstelling tot de 0.33 eur/km die je aan je werkgever mag belasten), maar uiteraard wel kosten die ze maken (direct toewijsbaar aan de concertreis) moeten vergoed krijgen.

1. Bedrijfsauto's:

Karen haalt correct aan dat het bedrag dat je maandelijk 'afdraagt' voor je bedrijfswagen te betalen is, of je er nu mee rijdt of niet. Deze in rekening brengen is dus totaal overbodig en incorrect.

Dat zou betekenen dat je geld verdient via de harmonie omdat je een bedrijfswagen hebt… Hmmmm…

Even ter info:

Ikzelf heb een redelijk normale stadswagen met kleine tank. Toen we vertrokken was er ongeveer 40 L in mijn tank (via de tankkaart van het werk, wat dus gratis is). Ik heb alle afstanden ter plekke gereden gereden + heen- en terugreis, en heb in Wolfach zelf nog zo'n 20.6 L getankt voor 28.20 EUR. Toen ik in Edegem aankwam, kon ik nog 58 km rijden, meer dan ruim genoeg om terug met de bedrijfstankkaart vol te tanken. 

Maw, de berekening van 60 L voor een bedrijfswagen is ZEEEEEER ruim.

De "actual cost" om met mijn wagen dus de trip te doen is ruim gerekend 30 EUR + 26 EUR = 56 EUR / 4 = 14 EUR per persoon.

2. Privé-auto's:

Belastingen, verzekering (in de meest normale vormen) & taxen op privéwagens worden in België niet gerekend op de afgelegde kilometers… dit is een forfaitair bedrag. 

Onderhoud is uiteraard sneller te doen door meer afgelegde KM. Maar moet ook gebeuren, zij het niet zo snel.

Winterbanden is iets wat totaal niet relevant is: ofwel heb je winterbanden, ofwel niet. We verwachten niet dat mensen speciaal voor deze trip winterbanden gaan kopen… We betalen ze in elk geval niet terug.

Het lijkt mij ook niet meer dan billijk dat de benzine/diesel wordt terugbetaald aan de welwillige chauffeur(s) en dat die dat niet zelf moeten betalen. Maar alle andere kosten (mochten die niet ontkracht zijn door bovenstaande statements) zoals slijtage edm worden aanzien als indirecte kost en kunnen daarom niet vergoed worden… Karen verwoordt het mooier: iedereen heeft toch iets over voor zijn hobby en die slijtage van 1200 km extra zal de zaak nu niet maken op een totaal gebruik van meer dan het 100-voud bij een gewone auto.

Zeer conservatief gerekend, schat ik de prijs voor een privé-wagen ruw op   6.5L / 100 km x 1.6 EUR / L x 1200 km = een kleine 125 EUR. da's met een verbruik van 6.5 L / 100 km… niet vergeten dat het autostrade is het grootste deel vd tijd, en gerekend voor benzine tankers, terwijl in BE meer dan 50% met diesel rijdt

Uiteraard waren Katrin & ikzelf het er over eens dat je mensen die niet met een bedrijfswagen kunnen meerijden niet mag 'straffen', en de kost dus eerlijk verdeeld moet worden per persoon. Daarom dus een gelijke prijs per persoon, onafhankelijk van met welke wagen je meerijdt en daarom ook dat we het niet "per wagen" laten regelen. Dan zouden bv de jongens van de jeugd misschien de pech hebben dat ze niet meekunnen met een bedrijfswagen, wat echt niet eerlijk is.

De reisroute valt eventueel te bediscussiëren… rekeninghoudend met tijd & prijs & verbruik en niet te vergeten: een mogelijke stop in Strassbourg op de terugreis voor diegene die goesting hebben.